ikon-faceikon-youtube tel

Mi a Metabolic Typing+ anyagcsere-tipizálási módszer?

 
A Metabolic Typing+ egy egyedi és rendkívüli táplálkozási és életmód útmutató, amely abban tér el minden más táplálkozási ajánlástól, hogy figyelembe veszi tested egyéni adottságait, mert ahogyan nem vagyunk egyformák külsőleg, úgy belsőleg sem
 
A módszer tehát egy komplex, tudományos alapokon, és több évtizedes tapasztalatokon nyugvó anyagcsere tipizálási rendszer, ami megteremti a szervezeteden belül a sejtszintű anyagcsere és a vegetatív idegrendszer egyensúlyát, mindezt a hormonrendszer, a vércsoport, és az egyéni sajátosságok figyelembevételével.
 
Egy orvostechnikai eszköz segítségével feltárjuk, hogy Te milyen táplálkozási típusba tartozol és ez alapján mire van szüksége szervezetednek. Így egy „útmutatót” kapsz szervezetedhez, amiből kiderül, hogy mit kell enned ahhoz, hogy egészséges, energikus és kirobbanó formában legyél.
 
A Metabolic Typing+ egy újfajta szemléletmódot képvisel az egészségtudatosságban, mert általánosságok helyett személyre szabottan ad garantált megoldást. Egy módszer, ami tudományosan megalapozott, egyénre szabott és mérésen alapszik.



1. Mi a módszer alapja?

„Egy betegségnek sok apja lehet, de minden betegség anyja a helytelen táplálkozás.” (Kínai közmondás)

A táplálkozás szerveztünk alapjaira hat, ezért óriási hatással van egészségi állapotunkra és energiaszintünkre. Mindenki eszik. Minden elfogyasztott étel tápanyagtartalma a véráramon keresztül eljut minden egyes sejtünkhöz. Minden sejtmaggal rendelkező sejtnek önálló anyagcseréje van. Ha megfelelő módon táplálkozunk, a sejtjeink energiaellátottsága magas lesz, és így egy optimális sejtműködést tudunk elérni.

Ennek következménye az lesz, hogy szervezetünk kiegyensúlyozottan és egészségesen fog működni. Azt pedig, hogy milyen valakinek a formája – a genetikán túl –, alapvetően a táplálkozása határozza meg.

A rendszer alapja, hogy a makrotápanyagok, azaz a fehérjék, a zsiradékok és a szénhidrátok nem egyformán hatnak mindenkire. Ami valakinek jót tesz, az másoknál kifejezetten káros lehet. Az anyagcseretípus szerinti táplálkozással egyensúlyba kerül a szervezet teljes működése, a szervek tehermentesítődnek, a sejtek anyagcseréje optimalizálódik.

 

A rendszer 4 fontos alappillére:

1. Egy étkezés alkalmával elfogyasztott tápanyag arányok

Az elfogyasztott fehérje, zsír és szénhidrát aránya közvetlenül befolyásolja a szervezeteden belül a sejtszintű anyagcserefolyamatokat, és ezáltal hat az energiaszintedre. Tápanyag arányoknak hívjuk az egy étkezés alkalmával elfogyasztott fehérje, zsír és szénhidrát kcal-ban egymáshoz mért arányát. Ezt az idegrendszeri és emésztőrendszeri beállítottságod határozza meg.

2. Jótékony és kerülendő élelmiszerek:

Az anyagcseretípuson alapuló táplálkozási rendszer megmutatja, hogy az egyes élelmiszerek hogyan hatnak az egyes típusok szervezetére. Melyek azok az élelmiszerek, amelyek az anyagcserére jótékonyak, amelyek semlegesek, amelyek ritkán fogyasztandók, és melyek azok, amiket érdemes elkerülni azért, hogy vitális állapotban legyünk.

3. Domináns hormonszerv kímélése a hízás ellen:

A hormonális beállítottság annyit jelent, hogy mindenkinek van egy domináns hormon mirigye (pajzsmirigy, agyalapi mirigy, petefészek vagy mellékvese), ami bizonyos ételek elfogyasztása után aktívabban működik. Ha ez túl gyakran történik meg, akkor az adott mirigy kifárad, alulműködésbe kezd, ami többek között az anyagcsere lassulását eredményezheti, és elhízáshoz vezet. Ezek fogyasztása így kerülendő.

4. Intoleranciát okozó ételek kerülése

Egyre több ember szenved valamilyen táplálék intoleranciában, ami azt jelenti, hogy bizonyos ételek nem tudnak megfelelő módon emésztődni, így fogyasztásuk igen káros hatással van a szervezetre. A két legnehezebben emészthető, és ezzel együtt gyakran intoleranciát okozó élelmiszer: a tej, tejtermékek és a glutén, amelyek fogyasztását egy egészséges ember számára sem feltétlenül javasoljuk.


2. Milyen táplálkozási típusok vannak és azokat mely genetikai tényezők határozzák meg?

Az alábbi ábra bemutatja azt a négy tényezőt, melyek együttesen határozzák meg a Te táplálkozási típusodat:

Te ennek a négy tényező által befolyásolt komplex rendszernek vagy az egyedi kombinációja, azaz 96 féle típusból egy, amit még befolyásolhatnak az egyéni intoleranciáid is!

Vegyük sorba, hogy mi miben játszik pontosan szerepet!

A módszer első, és legfontosabb pillére - ahogy már megtudtad –, hogy milyen arányban fogyasztod a tápanyagokat (fehérje, zsír, szénhidrát). Ezt az idegrendszeri-, ill. az emésztőrendszeri beállítottságod mutatja. Röviden bemutatom, mit is jelent ez konkrétan.

1. Idegrendszeri beállítottság - Autonóm idegrendszer

Az anyagcsere egyensúlyának megtartásában  központi szerepet játszik az egyik legfontosabb szabályzó rendszer: az autonóm idegrendszer, amit akaratunktól független idegrendszernek is neveznek. Ez szimpatikus és paraszimpatikus részből áll. Ez a két oldal a szervek szabályozásáért felelős, részben egymás ellen hatnak, és így gondoskodnak az egyensúly megtartásáról. Valakinek a szimpatikus, valakinek a paraszimpatikus oldala működik erősebben, mely különböző személyiségjegyeket is meghatároz. A táplálkozás az egyike a legerősebb hatásoknak, amelyek befolyásolják a szimpatikus és paraszimpatikus működést. Ezt pedig a megfelelően bevitt tápanyag arányokkal tudjuk az egyensúly irányába állítani. A mérés során kapott eredmények alapján meghatározzuk azt a fehérje-szénhidrát-zsír arányt, aminek eredményeképpen a Te idegrendszered két oldala egyensúlyba kerülhet, ezáltal segít az anyagcseréd egyensúlyát is megteremteni.

Idegrendszeri beállítottság szerint az alábbi típusokat különböztetjük meg:

  • szimpatikus szénhidrát típus
  • paraszimpatikus fehérje típus
  • egyensúlyi típus

2. Emésztőrendszeri beállítottság – citrátkör vagy másnéven citromsavciklus

Biztos Neked is ismerősen cseng Szentgyörgyi Albert neve… És azt tudtad, hogy a citromsavciklus felfedezéséért jutalmazták Nobel-díjjal?

Hogy mi az a citromsavciklus?

A citromsavciklus annak az anyagcsere-útvonalnak a része, amelyben a szénhidrátok, zsírok és fehérjék szén-dioxiddá és vízzé alakulnak, miközben energia termelődik. Ez a folyamat sejt szinten történik. Miért fontos ez nekünk? Azért, mert ennek a ciklusnak van egy optimális sebessége. Amennyiben a Te ciklusod sebessége eltér az optimálistól – akár gyorsabb, akár lassabb -, akkor a sejtszintű energia-ellátottságod romlik. Így Neked az az érdeked, hogy ennek a ciklusnak a sebessége optimális legyen. A táplálékként bevitt fehérje lassítja ennek a ciklusnak a sebességét, a szénhidrát pedig gyorsítja. A mérés során kapott eredmények alapján beállítjuk azt a fehérje-szénhidrát-zsír arányt, aminek eredményeképpen a Te ciklusod beáll az optimális sebességre, ezáltal a sejtszintű energiád maximalizálódik, és energikusnak, frissnek, életerősnek érzed magad.

Emésztőrendszeri beállítottság szerint az alábbi típusokat különböztetjük meg:

  • lassúégetésű szénhidrát típus
  • gyorségetésű fehérje típus
  • egyensúlyi típus

 

3. Hormonális beállítottság – domináns hormonszerv

A hormonális beállítottságunk az, amely nagyrészt felelős a túlsúly elkerüléséért, illetve leadásáért. Felfedezték ugyanis, hogy egyes élelmiszerek fogyasztása során – személyenként változóan – bizonyos hormontermelő mirigy jobban aktivizálódik, ami egyben egy energialöketet is ad a szervezetnek.  Ezért ezeket az élelmiszereket egyre szívesebben és gyakrabban fogyasztod.  Ennek az lesz a következménye, hogy a hormontermelő mirigy az állandó terheléstől kimerül, már nem tud elegendő hormont termelni, felborítva ezzel a hormonháztartásodat. Ez többek között az anyagcsere lassulását eredményezi. Ilyenkor indul meg a hormonális hízás. Gondolj arra, amikor valaki ugyanúgy eszik, iszik, dolgozik és sportol, mégis folyamatos hízást tapasztal. Ez a folyamat idővel mindenkinél kialakulhat, aki a saját hormontípusára jellemző ételeket heti, napi rendszerességgel fogyasztja, ezért ezeket a terhelő ételeket teljesen ki kell zárni az étkezéseinkből, ha a fogyás a cél.

Hormonális beállítottság szerint az alábbi típusokat különböztetjük meg:

 

4. Vércsoport

A táplálkozási típusod negyedik aspektusa a vércsoportod. Figyelembe vesszük a vércsoport diéta ajánlásait is, de nem ebből indulunk ki, mert önmagában nem állja meg a helyét – ez is egy a sok száz diéta közül. A mérés során kapott élelmiszerlistát még testre szabjuk ennek mentén.

Nagyon fontos tudni, hogy a táplálkozási- és hormontípust alapvetően két szempont határozza meg:

  • Az egyik a testünk genetikai beállítottsága,
  • a másik az életmódbeli szokásaink.

Szélsőséges esetekben - például túlságosan egyoldalú táplálkozás, vagy hosszantartó stressz következményeképpen - az anyagcseretípusunk megváltozhat! Ezért javasolt a test szükségleteit időről-időre újra felmérni, hogy a megváltozott állapotokhoz lehessen igazítani a táplálkozást és az életviteli szokásokat!


3. A módszer kialakulásának története

Egymástól függetlenül jó néhány tudós már a múlt század derekától elkezdett feltevéseket gyártani és vizsgálódni a táplálkozási típusok különbözőségeiről és igényeiről. Lássuk a főbb neveket, mérföldköveket ebben a történetben:

  • 1950-es évek: Dr. Roger William a könyvében: „Biochemical Individuality” bemutatja a különböző anyagcseretípusok meghatározásához szükséges metódusok fejlődését.
  • 1960-as évek: Dr. George Watson publikálja „Nutrition And Your Mind” könyvét, amiben elmagyarázza az általa kutatott összefüggéseket a pszichikai és a fizikai fejlődés, ill. a táplálkozás és az égetőrendszer között.
  • 1965: Dr. Henry Bieler először mutatja be könyvében: „Food Is Your Best Medicine” a különböző mirigytípusokat.
  • 1970-es évek: Dr. Kelley volt az első, aki végre a 70-es évek közepén megalkotta a típusnak megfelelő táplálkozás rendszerét, amik nagyobb problémák nélkül praktikusan alkalmazhatók.
  • 1987-ben Dr. William L. Wolcott leírja könyvében: „The Metabolic Typing Diet”-ban, hogy kifejlesztett egy módszert az anyagcsere típusok meghatározására, amelyet diagnosztizáláshoz és különböző terápiák alapjaként lehet alkalmazni, betegségek kezeléséhez és megelőzéséhez. Őt nevezzük a Metabolic Typing “atyjának”.
  • 2003-ban Dr. Klaus D. Holzrichter kifejleszti az EVA 3000 mérőműszert, mely segítségével az anyagcserét befolyásoló tényezők mérhetővé válnak és megalapítja a Horisan Metabolic Typing®-ot, amely összeköti az amerikai Metabolic Typing módszert a megalkotott mérőeszközzel.
  • 2008-ban megkezdődik Magyarországon a Horisan Metabolic Typing módszer alkalmazása, mely továbbfejlesztésre kerül, kiegészülve egy speciális szoftverrel, és szolgáltatáscsomagokkal, és 2019-ig mindez Metodic név alatt működik.
  • 2020-tól az eredeti Metabolic Typing+ néven fut az anyagcseretipizáláson alapuló rendszer neve.

4. Mivel mérhető meg a Te típusod?

A mérés a német szabadalmú EVA 3000 orvostechnikai eszköz segítségével történik, amit dr. Klaus D. Holzrichter orvos-természetgyógyász fejlesztett ki.

A mérés során a gépben lévő tesztanyagokat egy csuklópánton keresztül elektromágneses impulzusok formájában bejuttatjuk a szervezetbe. Ezek az impulzusok eljutnak a központi idegrendszerbe, ahol kiváltanak egy válaszreakciót, ami egy úgynevezett karhosszúság reflexben nyilvánul meg.
Ez azt jelenti, hogy a gép valójában feltesz egy kérdést, és az ember teste válaszreakciókat ad úgy, hogy a váll jobb vagy bal oldalán a hátsó izom ellazul. Ennek hatására az egyik kar érezhetően megnyúlik, ezt az izomtónus változást pedig a mérést végző személy érzékeli.
Ez egy olyan feltétlen reflex, amit tudatosan nem tudunk befolyásolni. A mérési eljárás hasonlatos a hazugságvizsgálóhoz.
Az így kinyert értékeket betápláljuk egy speciálisan kifejlesztett szoftverbe és ennek segítségével készül el az egyénre szabott táplálkozási program és sportajánlás.
 
Gyere el egy mérésre, és együtt kiderítjük, hogy:
  • típusod alapján melyek azok az ételek, amelyeket büntetlenül ehetsz, és amelyek segítik a szervezeted optimális működésének helyreállítását;
  • melyek azok az élelmiszerek, amelyek túlzott fogyasztása garantáltan hízáshoz vezetnek Nálad;
  • melyek azok a tápanyagok – fehérjék vagy szénhidrátok –, amelyekből arányokban többet ehetsz;
  • van-e olyan élelmiszer, amire érzékenyen reagálsz;
  • mennyire vagy kitéve a 2-es típusú cukorbetegség rizikójának;
  • a jelenlegi táplálkozásod, életmódod hatására milyen az energiaszinted;
  • milyen testmozgás segíti elő az ideális testösszetétel elérését?

5. Hogyan zajlik egy mérés?

*Apropó, kell-e a kalóriát számolni? A válasz igen is, meg nem is. Csak gondolj bele józan ésszel: Te eheted a testednek megfelelő tápanyagot és ételeket, ha naponta 5000 kalóriát viszel be, úgy, hogy a napi szükségleted csak 2500 kalória, akkor az bizony hízáshoz vezet. Tehát az elején bizony számolni kell a kalóriákat étkezésenként, de a jó hír az, hogy egy pár alkalom után ráérzel a mennyiségekre és az arányokra, és soha többet nem kell számolgatnod.

A kiértékelés és tanácsadás során megtudod, hogy a mérési eredményeid alapján hogyan változtass táplálkozási szokásaidon.

A módszer jótékony hatásai természetesen csak a tanácsok betartása esetén várhatóak. Minél jobban követed az ajánlásokat, annál gyorsabban fogod elérni a kívánt eredményt.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a Metabolic Typing+ nem egy fogyókúrás program, és alkalmazása nem kúraszerűen javasolt! Lényege, hogy tudatosságot vigyünk a mindennapi táplálkozásunkba, és azt adjuk a szervezetünknek, amire szüksége van.

AzazIrányítottan és tudatosan táplálkozni a Te egyéni sajátosságaid alapján!

Az anyagcseretípus mérést többféle szolgáltatási csomagban tudod igénybe venni, attól függően, hogy milyen a jelenlegi állapotod, és mit szeretnél elérni!


Metabolic Typing+
Gattyán Office, 1136 Budapest, Victor Hugo. u. 16. | +36 30 985 30 33